چک لیست طراحی سایت

جستجو

طراحی یک وبسایت حرفه ای و کارآمد یک فرایند پیچیده است که نیازمند برنامه ریزی دقیق و مراحل مشخص است. چک لیست طراحی سایت یک معیار قابل اعتماد و موثر است که به افراد، برای طراحی سایت کمک می کند تا همه جزئیات مورد نظر را در نظر بگیرند و همچنین از اشتباهات رایج در طول فرایند سفارش طراحی سایت جلوگیری کنند.

معمولا وقتی می خواهیم کاری را برای اولین بار انجام دهیم معمولا سر در گم می شویم که چه مواردی را در نظر بگیریم تا کار به بهترین صورت انجام شود.
ایجاد چک لیست طراحی سایت، به طور عمده به منظور ساده سازی فرایند سفارش طراحی سایت برای افرادی می باشد که نمی دانند چه مواردی را در نظر بگیرند. با استفاده از چک لیست، تضمین می شود که همه جزئیات مهم در نظر گرفته شده اند و هیچ چیزی از دست نرفته است.

امروزه، شرکت های بسیار زیادی در حوزه طراحی سایت و سئو فعالیت می کنند اما به صورت دقیق نمی توانند به نیاز های مشتریان پی برده و خواسته های آنان را برای طراحی سایت درک کنند.

شرکت طراحی سایت سئووب7 با تجربه چندین ساله خود در پروژه هایی که در طول این چند سال داشته چک لیستی معتبر برای کاربران خود ارائه داده است که شما می توانید این چک لیست را به صورت فایل اکسل دانلود کنید.

در این مقاله، به بررسی چک لیست طراحی سایت خواهیم پرداخت و نکات کلیدی آن را مورد بحث قرار خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

شما می توانید خلاصه ای از این مطلب را در فایل صوتی زیر گوش کنید.

بهترین چک لیست طراحی سایت

سئووب7 - seoweb7

بهترین چک لیست طراحی سایت

هر شرکت یا طراح سایت ممکن است که روش های متفاوتی برای ساخت وبسایت داشته باشد. اگر قصد ورود به دنیای وب را دارید باید انواع چک لیست در زمینه طراحی سایت و سئو را بررسی کنید و بهترین چک لیست طراحی سایت را انتخاب کنید تا بتوانید موارد مورد نیاز و استاندارد برای داشتن کسب و کاری موفق را به دست آورید. ما یک چک لیست کامل، معتبر و استاندارد برای شما آماده کرده ایم که شامل موارد زیر می باشد :

تشخیص کاربرد سایت و نوع سایت:

در دنیای وب انواع سایت ها موجود می باشد که شامل : سایت های شخصی، اداری، فروشگاهی، خبری، تکنولوژی، ورزشی، رستوران و کافی شاپ، املاک، ساختمانی، پزشکی، سایت های شرکتی و یا تجاری و دیگر موارد می باشد که بر اساس نوع کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام از این سایت ها مخاطبان و کاربران خاص خود را دارند. پس مشخص کردن دسته بندی سایت در ابتدای کار یکی از واجب ترین گزینه ها در چک لیست طراحی سایت است.

معرفی و بررسی سایت های مشابه و مورد سلیقه

از فاکتور های دیگر چک لیست طراحی سایت می توان به ارائه سایت های مشابه و مورد سلیقه خودتان اشاره کرد. شما می توانید با معرفی سایت های مشابه، به طرح ذهنی شما سلیقه خود را با طراحان در میان بگذارید. این به روند طراحی سایت سرعت بخشیده و به شما کمک میکند که بهترین نتیجه را از همکاری با آنان کسب کنید.

دامنه و هاست

دامنه یکی از مهمترین فاکتور های چک لیست طراحی سایت است که باید در انتخاب آن توجه ویژه ای شود. دامنه همان نام سایت است که می‌توانید بر اساس نوع فعالیتتان از انواع com. و ir. و org. و xyz . و… استفاده کنید.انتخاب دامنه و هاست در طراحی سایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا که دامنه را فقط یکبار می‌توان انتخاب کرد و باید به گونه ای انتخاب شود که کاملا متناسب با نام سایت و کسب و کارتان باشد.

هاستی که برای سایت انتخاب می کنیم نیز بسیار مهم است زیرا سرعت لود صفحات سایت مربوط به این قسمت می باشد پس باید هاست شما باید به صورتی انتخاب شود که صفحات با سرعت بالایی بارگذاری شده و همیشه در دسترس کاربران باشد. همچنین هاست قسمتی است که تمامی اطلاعات سایت بر روی آن بارگذاری می‌شود پس امنیت و سرعت بالا نیز مربوط به این بخش است.

UI یا نمای ظاهری سایت

سئووب7 - seoweb7

یکی از موارد مهم در چک لیست طراحی سایت، UI سایت یا همان تم کلی و ظاهری آن است. برای نمونه می توان به سایت های سازمانی و رسمی ، سایت های خبری ، فانتزی و مینیمال و دیگر موارد اشاره کرد. تم های سازمانی معمولا به صورت ساده طراحی می شوند و افکت یا تصاویر زیادی در آن به کار نمی رود.

یا تم های فانتزی که دارای جلوه های دیداری و جذابیت ظاهری هستند و بیشتر تمرکز برای طراحی این سایت ها بر روی گرافیک آن است.

سایت های خبری معمولا چون محتوا محور هستند از گرافیک زیادی برخوردار نیستند و بیشتر توجه بر روی مطالب سایت می باشد همانطور که در مرحله اول گفته شد باید مشتریان سایت خود را نیاز سنجی کنید مشتریان سایت خبری نسبت به دیگر کاربران صبور تر هستند و مدت زمان بیشتری را در سایت شما سپری می کنند در نتیجه جلوه های بصری برای این دسته از مخاطبان جذابیت زیادی نخواهد داشت.

برعکس سایت های خبری می توان به سایت های فانتزی اشاره کرد که با حرکت دادن موس افکت ها و جلوه های گرافیکی زیادی بر روی صفحه، نمایش داده می شود و توجه کاربر را از موضوع دیگر به خود جلب می کند. به یاد داشته باشید که تم ظاهری سایت شما در تمام صفحات سایت هماهنگ و یکسان می­ باشد.

شرکت سئووب7 از فعالان حوزه طراحی سایت و سئو می باشد که با تجربه ای بلند مدت به کاربران خود خدمات ارائه می دهد شما می توانید با مراجعه به صفحه طراحی سایت یک وب سایت ایده آل و مناسب برای کسب و کار خود را سفارش دهید. همچنین شما می توانید با گرفتن مشاوره رایگان برای طراحی سایت و سئوی کسب و کار خود با مشاوران ما در این زمینه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان ما به شما بهره مند شوید.

قالب

اگر سایتی که می خواهید، با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا ایجاد شود می توان از قالب های موجود در cms (content management system) ها استفاده کرد که معمولا ایرادات و اشکالاتی را دارند.از مشکلات این سایت ها می توان به سرعت بارگذاری صفحات باگ های پی در پی و مشکلات فنی و دیگر موارد اشاره کرد پس طراحی یک قالب بهینه برای سایت نیز می تواند از موارد مهم در چک لیست طراحی سایت باشد.

لوگو سایت

لوگوی سایت از موارد مهم دیگر در چک لیست طراحی سایت می باشد.لوگوی سایت شما باید مرتبط به کسب و کار و سایتتان باشد. در طراحی لوگو باید از المان های مرتبط به سایت استفاده شود مثلا اگر سایتی شرکتی دارید می توانید از المان هایی مثل چرخدنده و یا دیگر موارد استفاده کنید.

صفحات مورد نیاز برای طراحی سایت

سئووب7 - seoweb7

معمولا یک وب سایت باید دارای صفحات درباره ما، تماس با ما، بلاگ ،صفحه page not found ، نمونه کار ها و دیگر صفحات مورد نیاز باشد. اما این شما هستید که تغییر می کنید کدام صفحات در سایت شما باشد و کدام صفحات در سایت شما نباشد.

صفحه اول سایت یا همان home page

صفحه اول وب سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اولین چیزی است که کاربران با ورود به سایت شما مشاهده می کنند احساسی که کاربران نسبت به سایت دارند باعث ادامه فعالیت کاربر در سایت می شود. پس طراحی مناسب صفحه اول سایت از اهمیت بسزایی برخوردار است.

همچنین صفحه اصلی وب سایت شما باید دارای منو و زیر منو، هدر، بخش میانی و بخش های پایانی یا همان فوتر باشد. می توان در بخش منو و زیرمنو لینک صفحات دیگر خود مانند صفحه تماس با ما ، صفحه ارتباط با ما و دیگر صفحات سایت خود را اضافه کرد .

در بخش هدر می توان لوگو سایت و کسب و کارتان ، بخش جستجو و دیگر المان های مورد استفاده را اضافه کرد. در بخش میانی سایت شما محتوای سایت شما قرار دارد همچنین می توانید در این بخش به معرفی محصولات و یا خدمات خود نیز اشاره کنید.

در بخش پایانی نیز می توانید آدرس و شماره تلفن ، ایمیل، آخرین مطالب یا اخبار ها، پربازدید ترین محصولات و یا دیگر مطالب را قرار دهید.

صفحه درباره ما

وجود صفحه در باره ما در وب سایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا این صفحه به افرادی که به سایت شما مراجعه می کنند توضیح مختصری در باره شما می دهد. معمولا در صفحات درباره ما یک بیوگرافی کلی از شرکت یا خود فرد نوشته می شود و یک معرفی اجمالی از تیم می شود. برای مثال می توان به عمومی یا خصوصی بودن شرکت، حوزه فعالیت شرکت، سال تاسیس، خدمات و ارزش های شرکت و مقر اصلی شرکت اشاره کرد. 

صفحات تماس با ما

در این صفحه باید به موضوع، این سایت چه طور می تواند به کاربران کمک کند و درباره نیاز مخاطبان به تماس با شما پرداخت. همچنین این صفحه باید دارای ایمیل و شماره تلفن باشد که به کاربران امکان ارتباط سریع با سایت و دسترسی سریع به اطلاعات را فراهم کند.

صفحه بلاگ

در صفحه بلاگ می توانید محتوا ها و مطالب مرتبط با سایت خود را آپلود کنید. همچنین در این صفحه می توانید اخبار و اطلاعات کسب و کارتان را با مشتریان و کاربرانتان به اشتراک بگذارید.

ورود و عضویت

از موارد دیگر در چک لیست طراحی سایت می توان به امکان ورود و عضویت سایت اشاره کرد. در برخی از سایت ها باید امکان ورود و عضویت برای کاربران فراهم باشد. برای مثال در سایت های فروش دوره های آموزشی، نیاز است که کاربران و مشتریان با اطلاعات کاربری خود وارد و عضو شوند.

سئو مناسب

سئووب7 - seoweb7

سئو مناسب و بهینه یکی از دیگر معیار های مهم در چک لیست طراحی سایت می باشد که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. داشتن سئو مناسب برای هر وب سایتی در دنیای اینترنت یکی از واجبات آن است. سئو باعث رشد و پیشرفت بازدید کسب و کار و سایت شما می شود. با انجام سئوی مناسب سایت شما در لینک های برتر گوگل دیده می شود و باعث می شود که کاربران زیادی به سایت شما مراجعه کنند.

اگر می خواهید سایتی فروشگاهی یا شرکتی یا هر سایت دیگری داشته باشید باید سئو نیز انجام دهید. سئو در کسب و کار های آنلاین و سایت های فروشگاهی باعث افزایش بازدید سایت و در نتیجه باعث افزایش فروش و درآمد می شود. در سایت های شرکتی و دیگر سایت ها سئو باعث دیده شدن برند و نام شرکت و در نتیجه در یافت همکاری از سراسر دنیای اینترنت می شود.

شرکت سئووب7 از فعالان طراحی سایت و سئو می باشد که با تجربه ای چندین و چندان ساله به ارائه خدمات در این حوزه می پردازد شما می توانید با مراجعه به صفحه طراحی سایت با مشاوران ما در تماس باشید و یک سایت ایده آل برای کسب و کار خود سفارش دهید.

طراحی ریسپانسیو

طراحی ریسپانسیو صفحات سایت یا همان (Responsive Design) یا واکنشگرا برای انواع صفحه نمایش ها از موارد مهم دیگر در چک لیست طراحی سایت می باشد .امروزه، کاربران در دنیای اینترنت از دستگاه های مختلفی مانند تبلت ها، لپ تاپ ها، گوشی ها برای دسترسی به دنیای اینترنت استفاده می کنند. صفحات سایت باید به گونه ای طراحی شده باشند که در تمامی دستگاه ها چیدمان سایت به یک صورت باشد.

کامل ترین چک لیست طراحی سایت

سئووب7 - seoweb7

در بالا به موارد مهم در چک لیست طراحی سایت اشاره شد که ما خلاصه ای از کامل ترین چک لیست طراحی سایت را برای شما در نظر گرفته ایم که شامل موارد زیر می باشد
● تشخیص کاربرد سایت و نوع سایت.
● تعیین هدف و هدف‌گذاری وب‌سایت.
● تحلیل مخاطبین هدف و نیازهای آن‌ها.
● تحقیق در مورد رقبا و بازار هدف.
● انتخاب تکنولوژی مناسب برای توسعه.
● معرفی و بررسی سایت های مشابه و مورد سلیقه
● دامنه و هاست
● UI یا نمای ظاهری سایت
● قالب
● لوگو سایت
● صفحات مورد نیاز
● درباره ما
● صفحه اول
● صفحات تماس با ما
● صفحه بلاگ
● ورود و عضویت
● سئو مناسب
● طراحی ریسپانسیو

نتیجه گیری:

با توجه به اهمیت فراوان طراحی و توسعه وب سایت در دنیای امروز، ایجاد تجربه کاربری بهتر و جذاب، امری اساسی است. با استفاده از این چک لیست جامع، شما می‌توانید همه جزئیات را در نظر بگیرید و یک وبسایت با کیفیت و عملکرد مناسب را سفارش دهید.

همچنین به یاد داشته باشید که طراحی یک سایت ایده آل نیاز به افراد ماهر و خبره در زمینه خود دارد پس باید برای انجام هر کاری از متخصصان در آن حوزه مشاوره و راهنمایی گرفت شرکت سئو وب7 از فعالان حوزه طراحی سایت و سئو می باشد که می تواند به شما برای طراحی سایت و سئو کمک کند شما می توانید برای سفارش طراحی سایت از طریق دکمه زیر اقدام فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *